Институционална слика образовног система у Босни и Херцеговини је одраз уређења државе, дефинисаног Уставом Босне и Херцеговине, уставима Републике Српске, Федерације Босне и Херцеговине, кантона у Федерацији Босне и Херцеговине, те Статутом Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине, на основу којих се законски дефинишу надлежности у области образовања.
Према Закону о министарствима и другим органима управе Босне и Херцеговине, Министарство цивилних послова Босне и Херцеговине је надлежно за координисање активности, усклађивања планова ентитетских тијела власти и дефинисање стратегије на међународном плану, између осталих и у области образовања.
Сектор за образовање састоји се од четири одсјека:
Постоје четири оквирна закона на нивоу Босне и Херцеговине који представљају оквир за дјеловање свих образовних власти у Босни и Херцеговини и с којима се усклађују закони надлежних министарстава образовања у Босни и Херцеговини:
- Оквирни закон о предшколском одгоју и образовању у Босни и Херцеговини
- Оквирни закон о основном и средњем образовању у Босни и Херцеговини
- Оквирни закон о средњем стручном образовању у Босни и Херцеговини
- Оквирни законо о високом образовању у Босни и Херцеговини
Такође на нивоу Босне и Херцеговине успостављене су сљедеће агенције:
Агенција за предшколско, основно и средње образовање
Агенција за предшколско, основно и средње образовање је самостална управна организација у области предшколског, основног и средњег образовања. У складу са Законом о Агенцији за предшколско, основно и средње образовање („Службени гласник БиХ“, број: 88/07), Агенција има сједиште у Мостару и двије подручне јединице, са сједиштима у Сарајеву и Бања Луци.
Одјељење Агенције у Мостару ради на развоју заједничке језгре наставних планова и програма, Одјељење у Сарајеву на стандардима знања и ученичких постигнућа и Одјељење у Бања Луци на развоју средњег стручног образовања и обуке, образовања одраслих и цјеложивотном учењу.
Агенција је надлежна и за друге стручне послове у области стандарда знања и оцјењивања квалитете који су одређени посебним законима и другим прописима.
Агенција за развој високог образовање и обезбјеђивање квалитета
Агенција за развој високог образовања и осигурање квалитета основана је Оквирним законом о високом образовању у БиХ („Службени гласник БиХ“, број 59/07) као самостална управна организација. Агенција је, између осталог, надлежна за:
- утврђивање јасних, транспарентних и приступачних критерија за акредитовање високошколских установа и доношење норми којима се одређују минимални стандарди у области високог образовања;
- давање препорука о критеријима за лиценцирање високошколских установа и студијских програма;
- утврђивање стандарда квалитета, анализирање квалитете, давање препорука ради отклањања недостатака квалитете студија и високошколских установа;
- представљање Босне и Херцеговине у међународним организацијама за квалитет у високом образовању;
- давање препоруке надлежним образовним властима о акредитовању високошколске установе, односно студијског програма, на основу мишљења стручне комисије;
- поступак и рјешење о акредитовању и лиценцирању високошколских установа које доносе министарство Републике Српске, кантонална министарства и Брчко Дистрикт БиХ;
- вођење државног регистра акредитованих високошколских установа и друго.
Центар за информисање и признавање докумената из области високог образовања
Центар за информисање и признавање докумената из области високог образовања (у даљем тексту: ЦИП) основан је Оквирним законом о високом образовању у БиХ („Службени гласник БиХ“, број: 59/07), као самостална управна организација. ЦИП је, између осталог, надлежан за:
- информисање и признавање у области високог образовања;
- координисање и међународну размјену академског особља, студената и програма у области високог образовања;
- кроз међународне мреже центара за информације (мреже ENIC/NARIC), пружа информације високошколским установама у Босни и Херцеговини, у вези с иноземним високошколским установама и програмима као основа за признавање ступња и диплома за даље школовање на високошколским установама у Босни и Херцеговини и представља Босну и Херцеговину у тим мрежама;
- у складу с Лисабонском конвенцијом и њеним пратећим документима, доноси препоруке министарству Републике Српске, кантоналним министарствима и Брчко дистрикту БиХ о признавању диплома стечених ван Босне и Херцеговине с циљем запослења, наставка образовања и остваривања других права која проистичу из стечене квалификације и друго.
Такође на нивоу Босне и Херцеговине формирана су савјетодавна и тијела за координирање образовног сектора:
- Конференција министара образовања у Босне и Херцеговине.
- Савјет за опште образовање у Босни и Херцеговини.
- Ректорска конференција Босне и Херцеговине.
- Координациони форум у области образовања
- Координациони форум у области младих Министарства цивилних послова Босне и Херцеговине и међународних партнерских организација које реализују пројекте у области младих у Босни и Херцеговини.
- Комисија за координисање питања младих.
НАДЛЕЖНЕ ИНСТИТУЦИЈЕ
Пуну и неподијељену надлежност у образовању имају Република Српска, десет кантона у Федерацији Босне и Херцеговине и Брчко Дистрикт Босне и Херцеговине.
Надлежна министарства образовања у Босни и Херцеговини су:
- Министарство просвјете и културе Републике Српске
- Министарство за научнотехнолошки развој, високо образовање и информационо друштво Републике Српске
- Министарство образовања, науке, културе и спорта Унско-санског кантона
- Министарство просвјете, знаности, културе и шпорта Посавског кантона
- Министарство образовања и науке Тузланског кантона
- Министарство за образовање, науку, културу и спорт Зеничко-добојског кантона
- Министарство за образовање, младе, науку, културу и спорт Босанско-подрињског кантона Горажде
- Министарство образовања, науке, младих, културе и спорта Средњобосанског кантона
- Министарство образовања, науке, културе и спорта Херцеговачко-неретванског кантона
- Министарство просвјете, знаности, културе и шпорта Западнохерцеговачког кантона
- Министарство за одгој и образовање Кантона Сарајево
- Министарство знаности, просвјете, културе и шпорта Кантона 10
- Одјељење за образовање Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине
НИВОИ ОБРАЗОВАЊА
У Босни и Херцеговини образовање је организовано у четири основна нивоа: предшколско, основно, средње и високо образовање. Установе кроз које се проводи образовни процес су јавне и приватне.
Предшколско васпитање и образовање је дио васпитно-образовног система у Босни и Херцеговини и у години пред полазак у основну школу оно је обвезно за сву дјецу предшколског узраста. Трајање предшколских програма у години пред полазак у школу је најчешће 150 часова, распоређених током цијеле године на фонд од два сата недељно, док се у Републици Српској организира у периоду од три мјесеца у континуитету по три сата дневно, што је укупно око 190 сати. Предшколско образовање регулира се законима Републике Српске, кантона у Федерацији Босне и Херцеговине и Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине, који требају бити усклађени с Оквирним законом о предшколском одгоју и образовању.
Основно образовање је обавезно за сву дјецу и траје девет година. Оно почиње у календарској години у којој дијете до 1. априла навршава шест година живота. Основно образовање регулише се законима ентитета, кантона и Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине.
Средњошколско образовање је свима доступно, у складу с постигнутим успјехом у основној школи, личним интересом и способностима. Средња школа може бити основана као:
Средње образовање регулира се законима Републике Српске, кантона у Федерацији Босне и Херцеговине и Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине, а који требају бити усклађени с Оквирним законом о основном и средњем образовању и Оквирним законом о средњем стручном образовању.
У Босни и Херцеговини постоји девет педагошких институција:
Све педагошке институције имају сличне надлежности, које се односе на вођење стручних послова у имплементацији, унапређењу и развоју одгоја и образовања, савјетодавно-инструктивни рад и вршење стручно-педагошког надзора над радом образовних установа у области предшколског, основног и средњег образовања.
Приступ високом образовању имају сви они који су завршили четверогодишњу средњу школу, у складу с постигнутим резултатима у средњој школи и особним интересирањима.
Високо образовање организује се у три циклуса:
- први циклус води до академског звања завршеног додипломског студија (the degree of Bachelor) или еквивалента, стеченог након најмање три и највише четири године редовитог студија након стицања свједочанства о завршеној средњој школи, који се вреднује с најмање 180 односно 240 ECTS бодова, а изузетак су интегрирани студији медицинске групе наука у првом циклусу који се вреднују до 360 ECTS бодова,
- други циклус води до академског звања магистра или еквивалента, стеченог након завршеног додипломског студија, траје једну или двије године, а вреднује се са 60 односно 120 ECTS бодова, и то тако да у збиру с првим циклусом носи 300 ECTS бодова, и
- трећи циклус води до академског звања доктора или еквивалента, траје три године и вреднује се са 180 ECTS бодова.
Један семестар студија носи 30 ECTS бодова у сваком циклусу.
Оквирни закон о основном и средњем образовању у Босни и Херцеговини прописује да се образовање одраслих организира у одређеним предметима и ради њиховог професионалног и особног напретка.
Образовање одраслих укључује професионалну обуку, додатну обуку, преквалификацију, доквалификацију и друге активности за осигуравање цјеложивотног учења.
Образовање одраслих уређује се детаљније у законима Републике Српске, кантона у Федерацији Босне и Херцеговине и Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине, а проводи се у Заводу за образовање одраслих у Републици Српској, центрима за образовање одраслих у кантонима у Федерацији Босне и Херцеговине и Брчко дистрикту Босне и Херцеговине, као и у школама које добију одобрење од надлежне институције за провођење програма образовања одраслих.
Финансирање образовања у Босни и Херцеговини се највећим дијелом врши из јавних средстава ентитетског, кантоналног, буџета Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине и општинског буџета, зависно од надлежности.
То практично значи да, у смислу локације, у Босни и Херцеговини постоји тринаест посебних буџета за образовање: два на ентитетском, један у Брчко Дистрикту Босне и Херцеговине и десет кантоналних буџе
Strateški dokumenti i informacije o njihovom provođenju 7.5.2019 Платформа за развој предшколског одгоја и образовања у Босни и Херцеговини за период 2017- 2022. |