Vijesti

 

SVE VIJESTI


SEKTORI

KATEGORIJE

TURBULENCIJA VAZDUHA – HOĆE LI KLIMATSKE PROMJENE POGORŠATI TURBULENCIJE?

27.12.2022

Pošalji dokument na e-mail

E-mail pošiljaoca (*):
E-mail primaoca (*):
Komentar:

            Svi koji su letjeli avionom, mogli su osjetiti turbulencije. Rijetki su slučajevi kada su turbulencije prouzrokovale ozbiljnije posljedice za putnike. Ali, što su turbulencije i zašto nastaju?

            Turbulencije nastaju onog trenutka kada se molekule vazduha kreću gibati kaotično, odnosno u nasumičnim smjerovima. Na velikim visinama, vjetar se obično kreće u glatkoj, vodoravnoj struji koja se naziva „laminarni tok“. To pruža idealne uvjete za stabilan let.

            Turbulencije se javljaju kad nešto uznemiri ovaj glatki tok pa se zrak giba gore-dolje, kao i horizontalno.

            Normalni uvjeti letenja se mogu zamisliti kao „klizanje“ po ledenoj površini okeana na miran dan. Ali kad vjetar krene puhati, mirna površina okeana se uzburka te nastaju talasi– to je turbulencija.

Vrste turbulencija koje utiče na komercijalne putničke letove imaju tri glavna uzroka.

Prvi uzrok su grmljavinske oluje. Unutar oluje javljaju se snažni gore-dolje pokreti zračne mase, što remeti stabilan tok vazduha i u okolnim predjelima koji se nalaze blizu područja pogođenog grmljavinskim olujama. Grmljavinske oluje također mogu stvoriti "atmosferske valove" koji putuju kroz okolni zrak i na kraju se razbiju, uzrokujući turbulenciju.

Srećom, piloti obično vide oluje koje su ispred njih (bilo golim okom ili na radaru) te će uložiti napore da ih zaobiđu.

Druga vrsta turbulencije se obično naziva "turbulencija zrak-zrak". Ovakvu vrstu turbulencije je znatno teže izbjeći jer se zrak doima savršeno mirnim i nažalost mogu biti veoma opasne. Ovakve turbulencije uzrokuju takozvane mlazne struje. Riječ je o vjetrovima velikih brzina u gornjoj atmosferi, na nadmorskim visinama na kojima lete putnički avioni.

Unutar mlaznih struja zrak se obično kreće ujednačeno, no problem su rubni dijelovi u kojima postoji velika razlika u brzinama vjetra. Ta pojava se naziva „smicanje vjetra“. Upravo te velike razlike u brzinama zračnog strujanja uzrokuju snažne turbulencije.

Treći uzrok nastanka turbulencija su planine. Kako zrak teče preko planinskih lanaca, nastaje val koji se naziva „planinski val“. Taj val ometa miran, stabilan protok vazduha što naposlijetku uzrokuje turbulencije.

Pitanje koje se često postavlja je: hoće li klimatske promjene pogoršati turbulencije?

Kako se kugla zemaljska zagrijava te dolazi do velikih klimatskih promjena, sigurno će doći i do pogoršanja zračnih turbulencija. Jedan od razloga je taj što se mlazne struje mijenjaju, odnosno postaju intenzivnije. Kako se tropska klimatska zona zbog zagrijavanja širi, s njom se šire i mlazne struje. To će povećati pojavu turbulencija na mnogim zračnim linijama.

              Drugi razlog je to što će najjače grmljavinske oluje vjerojatno postati intenzivnije, dijelom zato što toplija atmosfera može sadržavati više vodene pare. I to će vjerojatno izazvati intenzivnije turbulencije.

Ova predviđanja uvelike se temelje na klimatskim modelima jer je teško prikupiti podatke potrebne za utvrđivanje trendova o zračnim turbulencijama. Ti podaci uglavnom dolaze iz zrakoplovnih izvješća.. Ta su izvješća bitno drugačija od dugoročnih, metodično prikupljenih podataka koji se obično koriste za otkrivanje trendova u vremenu i klimi. Prateći stanje atmosfere, meteorolozi su u mogućnosti predvidjeti prostor unutar kojega će najvjerojatnije doći do turbulencije vazduha.

Izvor: https://theconversation.com/could-climate-change-have-played-a-role-in-the-airasia-crash-36002