Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Примјер из праксе: Практично учење на даљину током пандемије COVID-19

15.04.2020

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Европска тренинг фондација (ЕТФ) доставила је путем маила примјер учења на даљину у школи за стручно образовање и обуку Гилде Оплеидинген у Холандији током трајања пандемије COVID-19. Школа Гилде Оплеидинген подијелила је своја искуства организирања практичне наставе за око 9000 ученика током затварања школа. У наставку вам доносимо њихово промишљање и увиде.

Школа за стручно образовање и обуку: Гилде Оплеидинген, Роермонд, Холандијаwww.gildeopleidingen.nl

Контакт особа: Паулине ван ден Босцхp.vdbosch@rocgilde.nl

Позадина:

Гилде Оплеидинген је једна од највећих школа за стручно образовање и обуку на југу Низоземске и броји око 9.000 ученика и више од 1.000 упослених. Пружамо стручно усавршавање за младе и одрасле у скоро свим привредним гранама (техничка, економска, логистика, обрана, здравство, социјална заштиту, угоститељство, wellness, пекарство, услужне дјелатности, ИКТ и др.).

Учење темељено на раду у Холандији

Учење засновано на раду у Холандији једно је од најважнијих елемената стјецања квалификација. Два су начина на који се квалификација може стећи: на основу  рада, гдје ученици имају уговоре са компанијом у којој раде четири дана у недељи, а један дан имају наставу у школи. Други начин је учење у школи гдје је, такођер, учење темељено на раду главни дио наставног плана и програма. Оба начина воде стјецању истих квалификација. Ученици који се одлуче за учење у школи обично наставе даљње образовање, док ученици који изаберу опцију учења темељеног на раду остају радити у компанији. Практична обука у признатим (цертифицираним) компанијама у Холандији је обвезујућ. То значи да те компаније испуњавају одређене стандарде квалитете и оспособљене су да приме ученике за специфичну квалификацију или њен дио. О овоме одлучује СББ – институт за тржиште рада и стручно образовање и обуку.

Практична обука током пандемије COVID-19

Горе споменути услови чине ситуацију током пандемије веома сложеном и изазовном. Ипак, предност је у томе што школе у Холандији имају висок ступањ аутономије и слободне су саме израдити наставни план и програм на разини школе док год је он у сугласју са квалификацијским стандардима.

У ово доба године скоро сви ученици имају испланирану практичну обуку или је већ обављају. Практична обука углавном траје између 10 и 20 седмица. То значи да је изостанак овог дијела круцијалан за њихов даљњи пут.

Установе за стручно образовање и обуку слиједе смјернице министарства образовања и националне здравствене организације и у складу с њима настоје да организирају обављање практичне обуке што је боље могуће.

 

 

Догађа се сљедеће:

  • Ученици који обављају или планирају обавити практичну обуку у здравству и више су него добродошли. Дакле, овдје нема проблема. Они настављају са својим програмом обуке.
  • Националне смјернице кажу да се стажирање може наставити док год је у сугласју са смјерницама и док год су обје стране (ученик и компанија) сугласне. У неким случајевима је ситуација таква и нема проблема.
  • Ученици који нису могли наставити стажирање били су приморани да га привремено прекину. Некима смо успјели наћи другу компанију, али је то ријеткост. У пракси то значи да за већину ученика стажирање престаје.

Неке компаније ученицима дају практичне задатке које раде код куће или, у неким случајевима, у школи. На примјер, када ученицима требају одређена опрема или стројеви, морају затражити дозволу да задатак заврше у просторијама школе. Могуће је да школа ученику да задатак који ће обавити код куће. Ово захтијева доста прилагођавања.

Примјери практичне обуке код куће:

  • Инструктори снимају видео напутке основу видеа научити како замијесити тијесто и испећи колач. Инструктор је онлине како би пружио потпору, а ученици и сами снимају процес израде и коначни резултат
  • Ученици који се школују за фризера добију вјештачки модел на којем вјежбају код куће. Они, такођер, инструкције добивају путем видеоснимака.
  • Ученици у грађевинском сектору добивају да ураде задаћу код куће. Често, уз помоћ инструктора најприје морају направити план и израдити прототип. Сви ученици имају своје кутије с алатом, али у случају да им је потребна специјална машинерија, може се заказати састанак у просторијама школе. Поштујући одредбе да у једној просторији не буде превише људи, ученици задаћу могу завршити у школи. Овдје посебну предност имају ученици који ове године требају матурирати.
  • За ученике у секторима у којима није могуће урадити задаћу код куће или гдје се практична обука тиче контакта с купцима бит ће осигурана друга врста обуке. Тренутно им је на располагању теоретска обука која је планирана за сљедећу школску годину. Ово се може примијенити само са ученицима који нису матуранти.
  • Постоји могућност да ученици волонтирају у секторима гдје је тренутно неопходна радна снага. У том случају, њихов ангажман ће бити евидентиран.
  • Постоји могућност да се ученици фокусирају на програме изврсности у вишем стручном образовању и обуци. Ово се односи на оне ученике који планирају наставити даљње школовање у стручном образовању.

 

С обзиром на специфичност тренутне ситуације, националне смјернице предвиђају да се ученици могу оцијенити на основу квалитете рада, а не на основу обавезних сати практичног рада (ово више није могуће). То значи да оцјењивање практичног дијела обуке не зависи више од радне праксе него и од резултата постигнутих раније током године и претходних пракси (успоредиво са праксом признавања претходног учења).