СВЕ ВИЈЕСТИ
СЕКТОРИ
КАТЕГОРИЈЕ
16.01.2023
Опредијељеност и позив на акцију
Министарство цивилних послова Босне и Херцеговине, УНИЦЕФ и УНЕСЦО у Босни и Херцеговини су организовали конференцију „Осмислимо образовање поново! Позив на акцију за креирање партнерстава у циљу омогућавања квалитетног дигиталног учења за све", одржану 30.11. и 01.12.2022. године у Сарајеву.
Конференција је имала за циљ да се на основу препорука Самита за трансформацију образовања (одржаног у Њујорку у септембру 2022. године) утврде правци дјеловања за успостављање и унапређење партнерстава за побољшање квалитета дигиталног учења за сву дјецу и младе у БиХ. Конференција је резултовала препорукама опредијељености и позивом на акцију за квалитетно дигитално учење за све, које су дефинисали учесници (представници просвјетних власти, педагошких завода, универзитета, представници надлежних институција за телекомуникације и приватног сектора у области информационо-телекомуникационих технологија, организација цивилног друштва и међународних партнера те представници школских управа и наставника):
***
1. Унапређење онлине и комбинованог учења као императив у БиХ
Препознајући потенцијал дигиталних технологија за унапређење приступачности и квалитета образовања и за обезбјеђивање континуитета образовања у кризним ситуацијама, Босна и Херцеговина мора бити опредијељена и посвећена реализацији препорука Смјерница за унапређење онлине и комбиноване наставе за образовне системе у БиХ у контексту квалитетног (и) инклузивног образовања, што укључује:
2. Интернет умреженост и одговорно коришћење технологија као нужност у свим образовним установама у БиХ
a) Позивају се сви актери, укључујући представнике релевантних институција и интернет оператера, да инспирисани глобалним праксама континуирано раде на прикупљању и размјени података (у стварном времену) о доступности и квалитету интернета у васпитно-образовним установама. Сходно томе, надлежне власти планирају и предвиђају буџетска средства за интервенције засноване на доказима које за приоритет имају унапређење интернет конекције у рањивим школама.
b) Посвећени смо обезбјеђивању приступа и квалитета интернет умрежености у сарадњи с приватним сектором. Позивамо на унапређење и развој мултисекторских и јавно-приватних партнерстава у циљу побољшања интернет инфраструктуре. При томе, потребно је приоритетизовати и формално/правно препознати васпитно-образовне установе као засебну категорију корисника. Крајњи циљ јесте спровођење мониторинга стања и креирање циљаних интервенција ради побољшања интернет конекције, сходно потребама васпитно-образовнихинституција.
c) Разумијевајући да је сваки поступак против дјетета који је незаконит у стварном свијету, незаконит и на интернету и да сви носимо индивидуалну одговорност за креирање безбједног онлине простора, неопходно је:
d) Потребно је развијати и унапређивати законске регулативе на свим нивоима власти како би се успоставили напредни системи за управљање електронским и електричним отпадом у образовању. Такође, потребно је радити на подизању свијести свих актера о важности еколошки одговорног коришћења и одлагања технологије у школама.
a) С циљем стварања услова за инклузивно образовање, омогућити приступ асистивној технологији (АТ) у образовању како би се могло одговорити на специфичне потребе ученика и студената, што укључује мултисекторску сарадњу и обезбјеђивање доступности и цјеновне приступачности АТ-а у земљи. То такође подразумијева успостављање система и политика за регулацију производње, увоза, одржавања и обуке за кориснике.
b) Планирати и реализовати обуке наставника и сарадника за примјену асистивне технологије у образовном процесу, утемељене на принципима универзалног дизајна за учење. Примјена асистивне технологије треба да буде саставни дио стручног усавршавања наставника на свим нивоима образовања, али и садржај иницијалног образовања и оспособљавања будућих наставника.
c) Неопходно је укључити кориснике и њихове породице као партнере – потребно их је консултовати и активно укључити у сваки аспекат коришћења АТ-а. Корисници и њихове породице такође могу да допринесу подизању свијести о предностима АТ-а и да пружају редовне повратне информације које су корисне за надоградњу и ажурирање производа који се користе.
a) Будући да онлине и дигитални свијет чине саставни дио живота особа свих генерација, а посебно дјеце и младих, у савремено доба, поред сета цјеложивотних знања и вјештина, препознајемо важност изградње капацитета за медијску и информациону писменост од највишег-стратешког институционалног нивоа до нивоа појединца.
У том смислу неопходно је:
b) Потпуно свјесни присуства негативних наратива, говора мржње, онлине насиља, итд., доносиоци одлука, регулаторна тијела, образовне институције, наставници-це, родитељи, дјеца и млади, позивају се да:
Препознајући неизоставност дигиталних технологија у образовању данашњице и потенцијал истих за унапређење квалитета образовања, посвећени смо праћењу глобалних трендова у образовању и увођењу иновативних пракси у учионице у БиХ.
a) При томе, потребно је укључити представнике ИКТ пословног сектора који имају искуства у пољу дигиталног учења или који представљају снажне играче на тржишту рада у планирање процеса дигитализације у образовању и његово извођење.
b) Потребно је повећати улагања у континуирано стручно усавршавање наставника у домену педагошких и дигиталних компетенција, укључујући и развој и унапређење вршњачких мрежа подршке наставника. Неопходно је системски препознавати примјере успјешних пракси, адекватно их документовати и ширити идентификоване иновације у друге васпитно-образовне установе.