СВЕ ВИЈЕСТИ
СЕКТОРИ
КАТЕГОРИЈЕ
23.12.2021
5. УНЕСКО Форум о трансформативном образовању за одрживи развој, глобално грађанство, здравље и добробит виртуелни је догађај који је одржан од 29. новембра до 1. децембра2021. у Сеулу, Република Кореја.
Форум је позвао на промјену у образовним системима у циљу оспособљавања сваког ученика са знањем, вјештинама, вриједностима и компетенцијама како би водили бригу једни о другима и планети и како би предузимали акције за будућнст.
УНЕСКО и APCEIU (Азијско-пацифички центар за образовање за међународно разумијевање) окупио је стручњаке за образовање за одрживи развој, образовање за глобално грађанство и образовање за здравље и добробит како би разговарали о добрим праксама, напретку, праћењу и интегрирању трансформативног образовања према циљу одрживог развоја 4.7. https://sdgs.un.org/goals/goal4
УНЕСКО већ 75 година ради на изградњи праведнијег, инклузивнијег, одрживог, здравог свијета кроз образовање. Али јасно је – оно што смо научили није нас припремило за изазове с којима се данас суочавамо. Зато нам је потребно образовање које је трансформативно, које трансформира људе који могу преобликовати друштва и градити бољу будућност.
Зашто требамо трансформисати образовање?
Наш се свијет суочава с изазовима без преседана; да споменемо само неке: климатским промјенама, насилним идеологијама и мржњама, масовним губитком биолошке разноликости, новим сукобима и ризицима глобалних пандемија.
Образовне системе потребно је преоријентисати како би ученике опремили знањем, вриједностима и способностима да дјелују за боље свих људи и планета, као одговорних грађана глобалне заједнице.
Шта је "трансформативно образовање"?
Трансформативно образовање укључује подучавање и учење усмјерено на мотивисање и оснаживање сретних и здравих ученика да доносе информисане одлуке и акције на индивидуалном нивоу, али и на нивоу заједнице, те на глобалном нивоу.
Ученици се морају укључити у свијет и пронаћи кохерентност између свијета који доживљавају у школи и свијета који сви желимо изградити ван школе.
Да бисмо изградили овај свијет, морамо научити читати и писати, али такође морамо научити сарадњу, емпатију, рјешавање сложених проблема, повезаност с другим људским бићима и природом.
Образовање може бити “трансформативно” само када се ученици осјећају цијењени, признати, сигурни и укључени у заједницу учења као пуноправни и активни чланови. Ово почиње превенцијом и рјешавањем школског насиља и вршњачког насиља, родно условљеног насиља, као и здравствене и родне дискриминације према ученицима и васпитачима.
Од учитеља се очекује да трансформишу своје подучавање, нпр. обезбјеђујући да курикулум, педагогија, материјали за учење, школе или окружења за учење буду смислени у природном, политичком, економском и културном контексту.
Да би образовање било квалитетно, мора бити трансформативно.
Због тога је подциљ 4.7 циља одрживог развоја, који нам жели помоћи у трансформацији свијета, саставни дио Циља 4 Одрживог развоја и свих осталих циљева одрживог развоја.
Што УНЕСКО ради на трансформативном образовању?
УНЕСКО је позвао на нови друштвени уговор о образовању https://en.unesco.org/news/what-you-need-know-about-unescos-futures-education-report репорт који је саставни дио значајног извјештаја о будућности образовања ://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707.
Нови друштвени уговор о образовању мора нас ујединити око колективних настојања и пружити знање и иновације потребне за обликовање одрживе и мирне будућности за све утемељене у социјалној, економској и еколошкој правди. Мора, као што то чини овај извјештај, заговарати улогу учитеља. УНЕСКО-ови програми о Образовању за одрживи развој (ESD) https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development, Образовање о глобалном грађанству (GCED) https://en.unesco.org/themes/gced и Образовање за здравље и добробит https://en.unesco.org/themes/education-health-and-well-being су централни за постизање ове визије и осигуравање трансформације образовања за сваког ученика у свакој земљи.
Заједно настоје постићи трансформацију образовних система тако да ученици свих добних група буду подржани да се брину једни за друге и планет, како би створили мирнија, праведнија и одрживија друштва.
На завршној пленарној сесији Алеxандер Леихт, шеф Одјељења за образовање за одрживи развој, понудио је сажетак препорука на основу дискусија на Форуму:
• Развити политике које подржавају интеграцију трансформативног образовања у цијелом образовном сектору;
• Потребно је да Образовање за одрживи развој, Образовање за глобално грађанство, здравље и добробит буду саставни дио наставног плана и програма;
• Побољшати приступе цијеле школе и проширити их на приступе цијеле заједнице;
• Улагати у наставнике на свим нивоима;
• Нека ученици, учитељи и други кључни актери заједно стварају педагогије, материјале и механизме праћења;
• Развити и проширити механизме праћења једноставних за кориштење који помажу земљама да процијене свој напредак, постављајући јасан циљ.
На УНЕСКО и APCEIU Youtube каналима су доступни видео записи поменутих сесија.