Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Како подаци GNSS-а побољшавају прецизно грађевинарство

22.03.2021

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Позиционирање центиметарске тачности и оријентација стројева с великом прецизношћу омогућују аутоматизацију многих грађевинских, рударских и пољопривредних задатака и воде их корак ближе употреби аутономних стројева. Управљање стројем повећава сигурност градилишта, оперативну учинковитост и продуктивност.

Користећи податке из GNSS сателита, тоталних станица и 3D модела, хардверска и софтверска рјешења за стројно управљање одређује се тренутни положај строја на Земљи и успоређује га са жељеном површином дизајна, рударским задатком или техником обраде. Такођер надгледају и понекад контролирају положај и усмјерење оруђа - попут ножева, кашика и сијачица - с обзиром на врсту строја. Изравном комуникацијом с хидрауликом строја, аутоматизација строја пребацује одговорност за тачност и брзину с руковаоца на технологију.

На градилиштима аутоматизација води грејдере, багере, булдожере и друге тешке стројеве, што олакшава управљање. То извођаче чини продуктивнијима, а искусне оператере учинковитијим. Помоћу ове технологије мање искусни оператери могу преузети сложеније задатке, а сви оператери постају прецизнији. Аутоматизација стројева такођер повећава могућности самих стројева, тако да багери и компактни стројеви сада обављају завршне радове некад резервиране за веће и скупље булдожере.

Оператери у кабини и инжењери и надзорници за њиховим столовима могу контролирати и надгледати напредак у стварном времену, с увидом на цијели распоред, као и на одређене падине, цесте, јарке и друге елементе, укључујући оне под водом.

 

Отприлике половица свих моторних грејдера и трећина булдожера користе сензоре за позиционирање и заслон како би руковаоцима осигурали положај оштрице у односу на циљану вриједност. Типична поставка управљања стројем састоји се од GNSS пријамника и заслона (заједнички названог "комплет кабине") и инерцијалних мјерних јединица (IMU) на лопатицама и осталим уређајима.

Са заслона оператер учитава пројекат који систему говори о изрезу, испуни и осталим потребним информацијама о дизајну. Тада оператор одабире алат и може одабрати вертикални помак, који привремено прилагођава оцјену дизајна, омогућујући обављање посла у корацима, од грубе до завршне оцјене. Оператери такођер могу снимати тачке и скенирати колник у стварном времену док га поправљају.

Иако се од касних 1990-их користи у грађевинској индустрији за опрему за земљане радове, управљање стројевима недавно је имало користи од:

  • пораста броја доступних GNSS сигнала, посебно на новој L5 фреквенцији,
  • IMU-ова, који мјере кретање оштрице у односу на строј 100 пута у секунди, за један ред величине више од система за контролу степена који нису IMU,
  • све већа доступност референтних станица које континуирано раде (CORS) и других ГПС мрежа, што елиминира потребу за постављањем базе,
  • нови системи без јарбола који интегрирају пријамник на врх кабине и бежично га повезују с IMU-има за оријентацију оштрице, избјегавајући потребу за постављањем дугог ступа јарбола на оштрицу и каблом га спајати на пријамник те побољшавају сигурност, видљивост и трајност опреме,
  • нова сучеља дизајнирана да буду једноставна за употребу попут мобитела, скраћујући кривуљу учења оператера.

Иако овај развој убрзава појаву аутономних грађевинских, рударских и пољопривредних стројева, преостале препреке овој визији укључују проблеме с хардвером и софтвером, као и питања размјене података, правне одговорности и обуке руковатеља - питања аналогна онима која се суочавају с развојем аутономних аутомобила и камионе.

 

https://www.gpsworld.com/harvesting-efficiencies-how-gnss-guidance-improves-precision-agriculture-and-construction/