Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Дигитализација и нове вјештине за бољу будућност

22.06.2020

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Десет истакнутих међународних агенција и регионалних развојних партнера, Међународна организација рада (ILO), Глобална мрежа науковања (GAN), УНЕСКО, Европска комисија, Европска тренинг фондација (ЕТФ), Европски центар за развој стручног образовања и обуке (CEDEFOP), Организација за економску сарадњу и развој (OECD), Афричка развојна банка, Азијска развојна банка и Свјетска банка, су од 27. априла до 05. јуна спровели Свјетско истраживање о утицају пандемије COVID-19 на оспособљавање и развој особља, приправника и ученика на пракси.

То је био повод за организацију webinarа на којем су представљени резултати истраживања и размијењене добре праксе и иновативна рјешења које су компаније и организације подузеле како би ублажиле изазове настале услијед пандемије.

Како је рекао представник Међународне организације рада, пандемија је прекинула развој вјештина широм свијета. 83 одсто компанија је дјеломично или потпуно обуставило свој рад. Пуно веће посљедице осјетила су мала и средња предузећа па је тако, према резултатима истраживања, 36 одсто компанија обуставило исплату плаћа, али и исплату стипендија за ученике на пракси и приправнике, док је 36 одсто њих прилагодило обуку за ученике на пракси и приправнике.

Више од 60 одсто компанија је током трајање панедемије организирало различите обуке за упосленике и приправнике.

Захваљујући дигиталној технологији учење није заустављено, међутим један од највећих изазова био је прилагодити онлине формату наставни план и програм за стручно образовање и обуку с обзиром на његове специфичности, али и недостатак дигиталних вјештина код ментора и инструктора.  Већина компанија и организација које проводе програме обуке сматра да је улагање у дигитализацију од пресудне важности за будућност пословања и оспособљавања.

Више од 75 одсто њих ће након пандемије повећати улагања у учење на даљину посебно у унапређење онлине курсева, подцаста и wеб конеференција, увођење или интензивирање методологије комбинираног учења („blended learning“), те оспособљавање упосленика за ефикасно провођење учења на даљину.

Учесници webinarа сложили су се да ће се начини стицања и развоја вјештина промијенити те да тек сада претходи анализа које ће то вјештине бити кључне за будућност.

Из Европске комисије је речено да земље морају наставити улагати у реформу стручног образовања и обуке што ће омогућити континуитет учења темељеног на раду. Такођер је неопходно убрзати развој рјешења за учење на даљину, повећати приступ дигиталној технологији и унаприједити развој дигиталних вјештина наставника и тренера, пружити подршку угроженим ученицима, те очувати радна мјеста и плаће.

Најављене су и нове иницијативе Европске уније с циљем подршке запошљавању младих.