Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

О сектору


Област здравства у Босни и Херцеговини у надлежности је ентитета (Република Српска), под‌јељеној надлежности ентитета и кантона (Федерација БиХ), односно у надлежности Брчко Дистрикта БиХ.

У Босни и Херцеговини су на снази три Закона о здравственој заштити и три Закона о здравственом осигурању. У Федерацији БиХ постоји Федерално министарство здравства и 10 кантоналних министарстава здравства, те Завод здравственог осигурања и реосигурања Федерације БиХ и 10 кантоналних завода здравственог осигурања. Република Српска има Министарство здравља и социјалне заштите и Фонд здравственог осигурања, док у Брчко Дистрикту БиХ д‌јелује Од‌јел за здравство и остале услуге при Влади Брчко Дистрикта БиХ, те Фонд здравственог осигурања Брчко Дистрикта БиХ. На ентитетском нивоу формиране су и агенције за акредитацију у здравству и то Агенција за квалитет и акредитацију у здравству у Федерацији БиХ и Агенција за цертификацију, акредитацију и унапређење квалитета здравствене заштите Републике Српске.

Министарство цивилних послова коордише  активности у области здравства на нивоу Босне и Херцеговине, а активности се проводе кроз д‌јеловање Сектора за здравство.

Сектор за здравство у Министарству цивилних послова Босне и Херцеговине има улогу у координацији здравствених политика на државном нивоу. Активности су усмјерене на усклађивање планова ентитетских тијела власти, дефинисање обезбјеђивање стратегија на међународном плану и обезбјеђивање ефикасне размјене података и сарадње с домаћим и међународним институцијама.

Сектор за здравство састоји се од два одсјека:

1.     Одсјек за статистичко аналитичке послове и извјештавање

2.     Одсјек за еуропске интеграције и међународну сурадњу

Одсјек за статистичко аналитичке послове и извјештавањеу сарадњи са надлежним здравственим властима обавља сљедеће задатке:

  • Координација и размјена података: Одржавање основних принципа координације активности и размјена података са домаћим и међународним институцијама у области здравства.
  • Ажурирање и извјештавање: Ажурирање, верификација и обрада података за домаће и међународно извјештавање.
  • Подаци о здрављу: Размјена података о овисности и другим утицајима средине на здравље људи са релевантним институцијама.
  • Законодавни акти: Израда и праћење провођења законских и подзаконских аката у здравству.
  • Иницијативе за унапређење: Давање приједлога за унапређење постојећих прописа и доношење нових.
  • Финансирање у здравству: Анализа и иницијативе за унапређење система финансирања.
  • Међународни споразуми: Припрема и праћење имплементације међународних споразума о здравственом осигурању.
  • Номенклатура и протоколи: Израда и одржавање протокола за размјену података.
  • Информациони систем: Припрема стручних анализа за унапређење информационогсистема у здравству.
  • Мониторинг и евалуација: Развој инструмената за прикупљање и обраду података те система мониторинга здравствених активности.
  • Подршка агенцијама: Пружање стручне потпоре агенцијама и стручним тијелима.
  • Истраживања: Провођење истраживања и давање приједлога за унапређење квалитета рада здравственог сектора.

 

Одсјек за европске интеграције и међународну сарадњу обавља сљедеће задатке:

  • Међународна сарадња: Сарадња и комуникација с међународним организацијама, укључујући ЕУ и УН.
  • Европски инструменти: Праћење и иницирање реализације европских инструмената и реформских докумената.
  • Међународни споразуми: Иницирање, праћење и реализација међународних споразума те предлагање активности с тим у вези.
  • Међународни уговори: Провођење процедура за закључивање и извршавање међународних уговора те праћење њихове имплементације.
  • Конвенције и декларације: Учествовање у припреми, праћењу и извјештавању о примјени међународних конвенција и декларација.
  • Усклађивање прописа: Анализа усклађености законодавства БиХ с ЕУ прописима и учествовање у припреми закона у процесу усклађивања.
  • Учествовање на скуповима: Координација учешћа представника БиХ на европским и свјетским скуповима и конференцијама.
  • Финансијска помоћ: Праћење програма финансијске помоћи ЕУ и других донатора те иницирање аплицирања за њих.
  • Планирање пројеката: Планирање и припрема пројеката финансираних из европских и међународних фондова.
  • База података о пројектима: Ажурирање базе података о здравственим пројектима у БиХ.
  • Подршка тијелима: Пружање стручне помоћи савјетодавним тијелима у области здравства.
  • Регионални центар за ментално здравље: Координација рада Регионалног центра за сарадњу и развој у менталном здрављу у Југоисточној Европи, комуникација с националним координаторима и развој партнерских односа с релевантним организацијама.

Надлежности у области здравства у Босни и Херцеговини су подијељене између државног, ентитетског, кантоналног и локалног нивоа.

1.     Државни ниво:

о    Министарство цивилних послова Босне и Херцеговине коордише  активности у области здравства на државном нивоу. Ово министарство сарађује са ентитетским министарствима здравства и другим релевантним институцијама како би осигурали хармонизацију здравствених политика и стандарда.

2.     Ентитетски ниво:

о    У Федерацији Босне и Херцеговине (ФБиХ), здравствене надлежности су подијељене између Федералног министарства здравства и кантоналних министарстава здравства.

о    У Републици Српској (РС), Министарство здравља и социјалне заштите Републике Српске има централну улогу у креирању и имплементацији здравствених политика, регулатива и програма.

3.     Дистрикт Брчко:

о    Дистрикт Брчко има од‌јељење за здравство које је одговорно за здравствену политику и услуге на територији дистрикта.

4.     Кантонални ниво:

                 о Кантонална министарства имплементирају политике, стратегије и регулативе на локалном нивоу.

1.     Локални ниво:

о    Општине и градови имају одређене надлежности у области јавног здравства, посебно у погледу пружања примарне здравствене заштите и имплементације превентивних здравствених програма.

2.     Здравствене установе:

о    Здравствене установе, укључујући болнице, домове здравља и специјализиране установе, д‌јелују унутар оквира дефинисаних од стране ентитетских и кантоналних министарстава здравства. Оне су одговорне за пружање здравствених услуга грађанима.

Здравствена заштита у Босни и Херцеговини проводи се на начелима солидарности, доступности и цјеловитог приступа, без обзира на старост, пол, вјерску и етничку припадност.  Здравствене услуге се пружају на примарном, секундарном и терцијарном нивоу здравствене заштите

Заштита здравља становништва остварује се путем јавнога здравства, а законом утврђена права грађана највећим се дијелом финансирању из обавезног здравственога осигурања.

 

Прикажи више

Актуелности из сектора

Помоћник министарке за здравство одржао састанак с министром здравства Кантона Сарајево о унапређењу превентивне медицине

Прочитај  

Одржан састанак помоћника за здравство Министарства цивилних послова и представница Савеза психотерапијских удружења у БиХ

Bише  

26. јуни - Свјетски дан борбе против злоупотребе дрога и незаконитог промета дрогама

Bише  

Објављен други круг позива за акционе грантове у оквиру EU4Health програма

Bише