СВЕ ВИЈЕСТИ
СЕКТОРИ
КАТЕГОРИЈЕ
14.12.2021
Међународна конференција „Трансформација техничког стручног образовања и обуке за успјешну и правдену транзицију“ одржана је виртуелно 7. и 8. просинца у организацији УНЕСКО-а.
Конференција је окупила доносиоце одлука и друге релевантне актере из области стручног образовања и обуке и тржишта рада из цијелог свијета како би дискутовали о будућности стручног образовања и обуке кроз приоритете нове УНЕСКО-ве Стратегије за техничко стручно образовање и обуку (TVET) за период 2022.-2029.
Како је рекао Борхене Цхакроун, равнатељ Јединице за политике и цјеложивотне суставе УНЕСКО-а, циљ Стратегије је да се позабави нови свјетским изазовима, те да допринесе остварењу циљева земаља чланица.
„TVET игра кључну улогу у модерним друштвима која се брзо мијењају. Он не само да повезује образовни са сектором рада и запошљавања, већ откључава потенцијале младих људи, одраслих, заједница и друштава у цјелини. Ранија УНЕСКО-ва Стратегија за TVET истекла је ове године. Можемо рећи да је постигла задате циљеве, подржали смо бројне земље да унаприједе системе техничког и стручног образовања и обуке Међутим, недовољно је. Живимо у свијету несигурности. Размјере кризе узроковане пандемијом КОВИД-19 су немјерљиве. TVET је погођен јер се ослања на интеракцију са тржиштем рада. Млади људи су погођени. У 2021. години 64 милијуна младих и 144 милијуна радника живи у сиромаштву. Имамо обвезу да изградимо инклузивније економије, тржишта рада и друштва“, казао је Цхакроун у уводном обраћању.
Нова УНЕСКО-ва стратегија ће тежити да допринесе друштвеном и економском опоравку након пандемије и убрза напредак ка остварењу Циљева одрживог развоја (SDG).
Дефинирана су три стратешка приоритета:
- Развој вјештина за појединце да уче, раде и живе
Национални TVET сустави треба да понуде једнак приступ развоју вјештина за запошљавање, предузетништво и економске прилике. Земље се требају фокусирати на скупине које су до сада имале ограничен приступ вјештинама. Системи TVET-а ће се морати прилагодити новим начинима обучавања, користећи дигиталне технологије за персонализовано, прилагодљиво и флексибилно учење.
- Развој вјештина за економије за транзицију ка одрживом развоју
Милијуни послова би у наредних неколико година могло нестати или бити аутоматизирани. Међутим, технолошки и одрживи развој отвара могућност стварања нових радних мјеста за која ће бити потребне напредне дигиталне и STEM вјештине. Земље ће морати ускладити свој програм вјештина са економским транзицијама и потребама тржишта рада. Кључну улогу имат ће приватни сектор нудећи учење засновано на раду, улагање у вјештине, препознавање, цертифицирање и вредновање стечених вјештина.
- Развој вјештина за инклузивна и отпорна друштва
Климатске промјене и други аспекти деградација животне средине ће све више представљати велику пријетњу стабилности и отпорност друштава. TVET и развој вјештина могу играти улогу у ублажавању ових проблема. То подразумијева партиципативно управљање институцијама и програмима, охрабривање младих људи да се укључе у јавне послове путем друштвених мрежа и цyбер простора.
Како је речено, циљ УНЕСКО-а да до 2029. године обучи 10 милијуна одраслих и најмање милијун учитеља је изузетно амбициозан. Како би постигао задате приоритете, дјеловање УНЕСКО-а ће бити усмјерено ка истраживању и прикупљању података, ревизију постојећих нормативних инструмената и умрежавање и стварање партнерстава кроз TVET институције, агенције и група.