Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Образовање током „COVID-19“

04.09.2020

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Пандемија „COVID-19“ створила је највећи поремећај образовних система у историји, који је погодио готово 1,6 милијарди ученика у више од 190 држава и на свим континентима. Затварање школа и других простора за учење утицало је на 94% свих школа те свјетске студентске популације, а тај проценат се кретао и до 99% у земљама са ниским и средњим дохотком.

Криза погоршава постојеће разлике у образовању смањујући могућности за многе, а нарочито је имала утицај на дјецу, младе, и одрасле који живе у сиромашном или руралном подручју, дјевојчице, избјеглице, особе с инвалидитетом и присилно расељена лица, да наставе своје учења.

Губитци у учењу такођер пријете да се прошире изван ове генерације и да избришу  деценије напретка, нарочито у подршци дјевојчицама и приступу у образовању и задржавању образовања младих жена. Око 23,8 милиона дјеце и младих (од предшколског узраста до средње школе) може се наћи ван образовног система или чак неће имати приступ школи до наредне школске године.

Затварања образовних институције омета пружање основних услуга дјеци и заједницама, укључујући приступ храни, те утиче на способност многих родитеља да раде и истовремено се повећавају ризици од насиља над женама и дјевојчицама.

Како се у државама повећавају фискални притисци, тако и развој помоћи дјеци и студентима долази под упитник. Финансирање образовања би се такође могло суочити са великим изазовима и проблемима, доводећи у питање постигнуте резултате прије почетка пандемије „COVID-19“ у области образовања. На примјер, за земље с ниским дохотком и земље с нижим и средњим дохотком јаз је достигао вртоглавих 148 милијарди долара годишње и сада би се могао повећати до једне трећине.

С друге стране, ова криза је стимулисала иновације у образовном сектору. Имамо различите иновативне приступе за подршку континуитету образовања нпр. од радија и телевизија па до масовног кориштења интернета. Сва ова рјешења за он-лине учење развијена су захваљујући брзом одговору влада и партнера широм свијета који подржава континуитет образовања, укључујући Глобалну коалицију за образовање под покровитељством УНЕСKО-а.

Ово је прилика да подсјетимо и на суштинску улогу наставника код извођења онлине наставе те на владе и друге кључне партнере које пружају сталну бригу о наставном особљу. Ове промјене су такођер потврдиле да су убрзане промјене у начину пружања квалитетног образовања  могуће и да се морају односити на све учеснике у образовном процесу. То поготово важи за дјецу и младе који су погођени недостатком ресурса и/или окружењу које им онемогућава адекватан приступ учењу. То такођер вриједи и за учитељску/наставничку професију и њихову потребу за бољом обуком у кориштењу нових метода пружања образовања. Посљедње, али не и најмање битно то важи за образовну заједницу уопште, укључујући и локалне заједнице од којих зависи континуитет образовања током кризе изазване пандемијом „COVID-19“.

Криза у образовању која је изазвана пандемијом корона вируса доприноси да су и даље присутни поремећаји у образовању при чему се не види крај. Чак шта више већина земаља још није објавила датум за отварање школа и почетак нормалног одвијања наставе широм свијета, при чему  владе, синдикати, родитељи и дјеца не знају када ће наступити сљедећа фаза. Државе су започеле планирање за поновно отварање школа, при чему вријеме отварања појединих школа зависи било на основу нивоа оцјена и/или давањем приоритета часовима испита, или кроз локалне регије с најмање случајева вируса. Међутим, с обзиром на наставак пандемије „Цовид-19“, већина држава у којима је проведено истраживање од маја до јуна 2020.године још није донијела одлуку о тачном датуму поновног отварања школа. Све ове одлуке носе са собом огромне социјалне и економске импликације и имаће трајне ефекте на просвјетне раднике, на дјецу и младе, на родитеље, посебно ће њима бити погођење дјевојчице и  жене  и на крају комплетно друштво у цјелини.

Остатак текста може се пронаћи на сљедећој wеб страници:

https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf