Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Европска седмица стручних вјештина: Вредновање неформалног образовања и информалног учења пут ка бољој запошљивости

16.11.2020

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

У склопу Европске седмице стручних вјештина, која се ове године због пандемије вируса COVID-19 одржава искључиво у виртуелном формату, одржан је догађај о теми „Вредновање неформалног образовања и информалног учења“.

Представница Европске комисије Анусца Ферари је у уводном излагању истакла да вредновање неформалног образовања и информалног учења даје видљивост вјештинама које је особа стекла изван учионице те је од пресудне важности за запошљивост, лични развој и конкурентност на тржишту рада које се брзо мијења. Осим што доприноси професионалном развоју становништва, вредновање може uticati на јачање економског система повећањем квалификоване радне снаге.

Програм вјештина, који је Европска комисија усвојила у јулу 2020. године, наглашава како су преквалификација и доквалификација пресудни за  дигиталну и зелену транзицију и осигуравање опоравка друштва и економија од утјецаја пандемије COVID-19. Стога је неопходно уложити напор да се вредновање неформалног образовања и информалног учења повеже с осталим политикама и праксом образовања и тржишта рада, укључујући финансирање образовања одраслих и каријерно вођење.

Представник европског центра за развој стручног образовања (CEDEFOP) Ернесто Вилалба Гарциа казао је да вредновање у Европи није новост и да Европска унија од 2000. године ради на развијању политика. 

Вијеће Европске уније је 2012. године издало Препоруку за земље чланице којим их је обавезало да до 2018. подузму одговарајуће активности и израде ефикасан модел вредновања. Ипак, због саме комплексности поступка, потребе за сарадњом више различитих институција и нејасно дефинираним системом финансирања вредновање још увијек није доступно многим грађанима ЕУ. 

Искуства у вредновању неформалног образовања и информалног учења подијелила је представница Француске која се сматра пиониром у овој области. Наиме, већ 18 година вредновање чини дио француског законодавства. Оно што је мотивисалоову земљу да развија модел вредновања је чињеница да велики број људи није имао никакве или је имао само основне квалификације, а 40 одсто запослених је радило посао за који нису били квалифицирани. С обзиром на комплексност поступка, Француска изнова настоји вредновање учинити флексибилнијим и доступнијим, а постоји и програм суфинансирања људи који испуњавају услове за вредновање.

Представница Португала казала је да се ова земља у протеклих десет година суочавала са бројним изазовима као што су недостатак елементарних вјештина популације од 25 до 64 године, велика стопа неписмености, немогућност проналажења посла.

Стога су 2017. године широм земље основали квалификационе центре којих данас има више од 300, а који пружају информације и савјетују о стицању квалификација, вредновању неформалног образовања и информалног учења, признавању претходног учења и цјеложивотном учењу. Кроз ове центре до сада је прошло више од пола милиона људи што је одраслима у Португалу омогућило стицање вјештина и запослење.

Њемачка за вредновање успјешно користи модел који је препоручило Савјету ЕУ, а то је подузимање четири нужна корака: информисања и савјетовање, документација, процјена и цертификација. Јачање вјештина, смањење дискриминације и боља запошљивости само су неке од користи вредновања неформалног образовања и информалног учења. Стога ће европске земље и у будућности радити на стварању ефикасног и доступног модела вредновања.