Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Нове идеје за оцјењивање учења током наставе на даљину

15.05.2020

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Европска тренинг фондација (ЕТФ) организирала је wебинар за партнерске земље, међу којима је и Босна и Херцеговина, о теми “Нове идеје за финалне испите” на којем су размјењена искуства о оцјењивању и вредновању на крају школске године у средњем стручном образовању током учења на даљину.

Како је рекла представница ЕТФ-а Јолиен Ван Уден у уводном излагању оцјењивање у средњем стручном образовању и обуци разликује се од академског оцјењивања с обзиром да је неопходно да ученици докажу стечене компетенције у реалном свијету, односно да демонстрирају спремност за тржиште рада. Због кризе изазване пандемијом коронавируса, образовне власти суочене су са изазовом на који начин урадити финално оцјењивање с обзиром да су школе, али и већина компанија у којима се обавља практични дио наставе затворене.

Пратећи ситуацију у партнерским земљама ЕТФ је дошао до закључка да се намеће једна од четири опције: одржати финални испит, одгодити га или отказати, те закључити оцјене на основу досадашњег успјеха ученика.

Искуства Молдавије о овој тематици подијелио је представник Министарства образовања Силвиу Ганцу који је казао да је та земља донијела одлуку да неће бити сумативног оцјењивања, те да ће се закључивање оцјена радити на основу успјеха у првом полугодишту и да ће сви ученици бити уписани у сљедећи разред. Када су у питању матуранти, Молдавија очекује да ће они успјети изаћи на финални квалификацијски испит, који је заказан за другу половину јула.

Представница Министарства образовања Казахстана Рауза Схиргатова рекла је да та земља донијела Упутство за финално вредновање и оцјењивање, те да ће наставници сами бирати форму испита у зависности од квалификације. То може бити у форми практичног или креативног рада, теста и слично. Испит ће бити одржан онлине.

Финска, како је истакла представница националне агенције за образовање Ханна Аутере, не познаје праксу финалног испита јер се оцјењивање одвија континуирано током школске године. Ова земља развија индивидуални приступ, што значи да  сваки ученик има свој лични план развоја компетенција те је и оцјењивање индивидуално. У нормалним увјетима ученици своје вјештине демонстрирају практичним радом након сваког модула. Унаточ тренутној кризи, демонстрирање компетенција се у великој мјери и даље одржава на радним мјестима. Већина ученика који требају матурирати, неће имати никакве сметње. Флексибилност модуларних квалификација, индивидуализација и аутономија наставника допринијели су једноставнијем рјешавању постојећих изазова.

Финални испит за ученике завршних разреда средњих школа у Египту је законска обавеза те је стога одгођен за средину мјесеца јуна уз обавезне мјере заштите, рекао је Мохаммад Мегахед из Министарства образовања. Када су у питању ученици нижих разреда, одлучено је да се за оцјену свима понуди неколико тема за истраживање које ће затим радити у мањим групама. Осмишљавање тема је био велики изазов за наставнике с обзиром да је свака тема требала бити усклађена са критеријима као што су: иновативност, критичко размишљање, рјешавање проблема, радна етика и пословни менаџмент. Ученици су добили шест седмица да заврше истраживачке пројекте. Но, на финалну оцјену неће утицати само резултати истраживачког пројекта већ и успјех у првом полугодишту, као и резултати практичног испита који ће се одржати у септембру.